Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10923/3049
Type: | masterThesis |
Title: | Uma investigação acerca do uso educacional do ambiente second life no ensino de matemática |
Author(s): | Cunha, Patricia Freire Vieira da |
Advisor: | Giraffa, Lucia Maria Martins |
Publisher: | Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
Graduate Program: | Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática |
Issue Date: | 2009 |
Keywords: | EDUCAÇÃO - MATEMÁTICA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO TECNOLOGIA DIGITAL UNIVERSO VIRTUAL |
Abstract: | Este volume apresenta o resultado da pesquisa realizada envolvendo o ambiente Second Life como recurso para apoio ao processo de ensino e aprendizagem dos conteúdos de Matemática. O objetivo ao investigar este ambiente é verificar possibilidades que ele possui para superar as limitações encontradas no ensino presencial tradicional no que concerne a determinados conteúdos de Matemática. De maneira exemplificar as possibilidades do SL como recurso educacional, para aulas de Matemática, foi desenvolvido um experimento em situação real de sala de aula numa disciplina do curso de Licenciatura em Matemática, por meio de um estudo de caso, com abordagem qualitativa, descritiva e interpretativa. Os resultados, confirmando hipóteses da investigação, evidenciam que essa experimentação inovadora é viável para trabalhar alguns conteúdos de Matemática, interdisciplinarmente, sendo o professor de Matemática o projetista pedagógico da atividade. This text presents the research involving the use of Second Life environment to support teaching and learning activities regarding Mathematics. Our goal was to investigate the possibilities of such environment to overcome the face-to-face traditional methodologies to teach Math contents. In order illustrate the possibilities of SL as educational resource for classes in mathematics, an experiment was carried out in the real situation of the classroom discipline of the course of a degree in mathematics, through a case study approach, with a qualitative, descriptive and interpretativa. The results, confirming the research hypotheses, experiments show that this innovative work is feasible for some content of mathematics, interdisciplinary, and the professor of mathematics teaching in the project activity. |
URI: | http://hdl.handle.net/10923/3049 |
Appears in Collections: | Dissertação e Tese
|
All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.