Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/24648
Type: masterThesis
Title: Processos motivacionais docente : a realidade de uma escola privada de educação básica durante a pandemia
Author(s): Oliveira Junior, Lafaiete Luiz de
Advisor: Santos, Bettina Steren dos
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2022
Keywords: PROFESSORES - ASPECTOS PSICOLÓGICOS
EDUCAÇÃO BÁSICA
EPIDEMIAS
EDUCAÇÃO
Abstract: A Pandemia da Covid-19 trouxe ao mundo um novo modo de vida e uma nova forma de fazer escola. No Brasil, a pandemia já vitimou mais de 600 mil pessoas, restringiu as atividades escolares presenciais e mudou a rotina de todos os professores do país. Diante deste contexto educacional complexo, a motivação de professores e a teoria da autodeterminação surgem como pauta deste estudo, com o objetivo de entender a constituição dos seus perfis motivacionais e como eles influenciam no dia a dia profissional durante a pandemia e o ensino remoto emergencial em uma pesquisa mista. Para tanto, foram aplicados questionários em 36 professores, com o intuito de identificar o perfil motivacional dos participantes e compreender como seus escores motivacionais podem apresentar subsídios significativos para a análise da motivação dos professores, valendo-se da Escala de Motivação docente de autoria de Davoglio e Santos (2016). A pesquisa, de natureza mista, teve como análise dos resultados, a realização comparativa dos escores e a comparação dos valores obtidos com os elementos oriundos da teoria da autodeterminação. Com os resultados, foi possível identificar que a maioria dos profissionais detém perfis que se aproximaram da autodeterminação, das necessidades básicas de competência, autonomia e pertencimento, o que possibilita compreender como a escola viveu o período remoto emergencial e seus desdobramentos.
The Covid-19 Pandemic brought to the world a new way of life and a new way of doing school. In Brazil, the pandemic has already killed 600,000 people, restricted face-to-face learning and changed the routine of all teachers of the country. Furthermore, in this complex educational context, teacher motivation theory and self-terminating theory are in the center of this study. With the aim of understanding the constitution of thatcher's motivational profiles and how they influence the professional day-to-day during the pandemic and emergency remote teaching, was made a mixed research. Therefore, questionnaires were applied to 36 teachers, with the aim of identifying the motivational profile of the participants and understanding how their motivational scores can provide significant subsidies for the analysis of teachers' motivation, according to the Teacher Motivation Scale by Davoglio and Santos (2016). As a result, this research of mixed nature, carried out the comparison between the scores and the comparison between the values obtained with the elements coming from the theory of self-determination To perform the result analysis, this mixed nature research used the comparative scores between the scores and the comparison of the values obtained with the elements coming from the theory of self-determination. As a result, it was possible to identify that a major part of professionals were closed to self-determination, basic needs of competence, autonomy and belonging profiles. These findings make it possible to understand how the school lived the remote emergency period and its consequences.
URI: https://hdl.handle.net/10923/24648
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000504513-Texto+completo-0.pdfTexto completo1,25 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.