Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/7847
Type: masterThesis
Title: A interação nas tarefas de produção oral dos livros didáticos de língua inglesa do 6º ano do PNLD 2014
Author(s): Tavares, Paulo Ott
Advisor: Molsing, Karina Veronica
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2015
Keywords: LINGUÍSTICA INGLESA
LIVROS DIDÁTICOS
Abstract: O presente trabalho discute a interação nas tarefas de produção oral dos livros didáticos de inglês aprovados no Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), edição 2014. A partir da definição de competência interacional, na maneira como é proposta por Hall & Doehler (2011), Walsh (2013), e Young (2011, 2013), foram definidos os conceitos de colaboração, negociação, criatividade, e diálogo, como subsídios necessários para que tarefas de produção oral possam desenvolver a competência interacional dos alunos. A pesquisa realizada buscou, então, investigar em que medida esses subsídios estão presentes nas tarefas de speaking dos volumes para o 6º ano de cada uma das três coleções aprovadas no PNLD-2014. Três tarefas de cada coleção foram descritas e analisadas. O resultado da análise mostra que as coleções trabalham os subsídios de maneira variada, e parece haver uma tendência das coleções a propor tarefas de produção oral a partir de modelos e roteiros, sem espaço para contribuições próprias dos alunos. A partir dessa constatação, são feitas sugestões de como as tarefas podem ser trabalhadas de maneira a mobilizar os subsídios de maneira mais integral. A conclusão do estudo é de que as tarefas analisadas são um ponto de partida interessante para o desenvolvimento da competência interacional, e que o trabalho do professor é fundamental no sentido de aproveitar ao máximo o potencial interativo das tarefas propostas pelos livros.
This study discusses the interaction in the speaking tasks in English textbooks selected by the 2014 edition of the Brazilian National Textbook Program (Programa Nacional do Livro Didático – PNLD). Based on the definition of interactional competence, as proposed by Hall & Doehler (2011), Walsh (2013), and Young (2011, 2013), the concepts of collaboration, negotiation, creativity, and dialogue, were defined as requirements so that speaking tasks can help develop students’ interactional competence. The research sought to examine to what extent those requirements are present in speaking tasks found in books for the 6th grade. Three tasks from each of the three series selected by the program are described and analysed. Results of the analysis show that the way each series deals with those requirements vary, but it seems that there is a tendency towards tasks in which students speak based on scripts and models, without much room for their own contributions. That finding leads to suggestions as to how to adapt those tasks in order to work with the requirements in a more comprehensive manner. The conclusion of the study is that the speaking tasks analysed are an interesting starting point to working with the development of interactional competence, and the teacher’s role is essential to make the most of the interactive possibilities found in the speaking tasks.
URI: http://hdl.handle.net/10923/7847
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000477577-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,62 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.