Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4257
Type: doctoralThesis
Title: Delfina Benigna da Cunha: recuperação crítica, obra poética e fixação de texto
Author(s): Santin, Suzete Maria
Advisor: Moreira, Maria Eunice
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2011
Keywords: CUNHA, DELFINA BENIGNA DA - CRÍTICA E INTERPRETAÇÃO
LITERATURA RIO-GRANDENSE - SÉCULO XIX
POESIA RIO-GRANDENSE
ESCRITORES BRASILEIROS
Abstract: This thesis proposes a rereading of the South Brazilian poet Delfina Benigna da Cunha‟s work, aiming an approach based on Georg Wilhelm Friedrich Hegel‟s lyric poetry conception, and on Michael Riffaterre‟s style conception. The critic fortune recovering about Delfina‟s work, based on the Brazilian literature histories published in the XIX and XX centuries, allows us to recognize that the literature history takes a unilateral look at the work of the blind poet from São José do Norte, restricting itself almost exclusively to the suffering sentimentalist, complaining and sad aspect of her work, as a consequence of a lifetime marked by privations due to her visual disability. The general evaluations suggest that all the themes surround this suffering. This thesis defines love as the core theme of Delfina‟s poetry production. This theme singularly manifests itself as the presentation of the Primordial Love, the world‟s fundamental strength, its internal cohesion that generates life, and gives motivation and reasons to live it. Delfina emphasizes love in a tense combination with the existence poetry, originated from the sentimental plurality, which transits among the different aspects of her relationship with the world: family, country, friendship, compassion, ideology, values, gratitude, and passion, among the many motivations that compose the theme. Herein, to the development of this theme, are the Annexes that contemplate the poet‟s whole work, composed by the following titles: Poesias oferecidas às senhoras rio-grandenses) and Coleção de poesias oferecidas à Imperatriz viúva.
Esta tese propõe uma releitura da obra de Delfina Benigna da Cunha, poeta sul-rio-grandense, visando a uma abordagem com base na concepção de poesia lírica de Georg Wilhelm Friedrich Hegel e de estilo, de Michael Riffaterre. A recuperação da fortuna crítica sobre a obra de Delfina, com base nas histórias da literatura brasileira, publicadas nos séculos XIX e XX, permite reconhecer que a história da literatura dirige à obra da poeta cega, de São José do Norte, um olhar unilateral, restringindo-se quase que exclusivamente ao aspecto sentimentalista sofredor, queixoso e triste de sua obra, como consequência de uma vida marcada por privações em função de sua condição de deficiente visual. As avaliações genéricas sugerem que todos os temas giram em torno desse sofrimento. Esta tese define o amor como o tema central da produção poética de Delfina. Esse tema se manifesta singularmente como a presentificação do Amor primordial, força fundamental do mundo, sua coesão interna que gera a vida e lhe dá motivação e razões para vivê-la. Delfina enfatiza o amor em uma combinação tensa com a poesia da existência, oriunda da pluralidade sentimental que transita entre os diferentes aspectos de sua relação com o mundo: família, pátria, amizade, compaixão, ideologia, valores, gratidão, paixão, entre as muitas motivações que compõem o tema. Ao desenvolvimento desse tema, seguem os Anexos que contemplam a obra completa da poetisa, composta pelos seguintes títulos: Poesias oferecidas às senhoras rio-grandenses e Coleção de poesias oferecidas à Imperatriz viúva.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4257
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000436286-Texto+Completo+v.1-0.pdfTexto Completo v.11,61 MBAdobe PDFOpen
View
000436286-Texto+Completo+v.2-1.pdfTexto Completo v.22,79 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.