Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4243
Type: doctoralThesis
Title: O processamento da anáfora pronominal em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e em crianças disléxicas: um estudo através da análise dos movimentos oculares
Author(s): Klein, Ângela Inês
Advisor: Pereira, Vera Wannmacher
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2013
Keywords: PSICOLINGUÍSTICA
HIPERATIVIDADE
DISLEXIA
LEITURA - COMPREENSÃO
ANÁFORA
Abstract: The general aim of this work was to analyze the reading comprehension process of texts with pronominal anaphora by children that have attention deficit hyperactivity disorder or dyslexia. The sample studied consisted of 75 children that speak German and attended from third to seventh grade. Three groups were organized: children with ADHD diagnosis or with dyslexia and children with no disorders, who read two texts of 80 words each. The eye movements of all participants were recorded and, to make sure they were reading with attention, two activities that tested reading comprehension were proposed. The specific objectives of this study were: 1) to test the necessary demand of time for reading comprehension of texts with pronominal anaphora in children that have attention deficit hyperactivity disorder and dyslexic children. 2) to examine the process of resolution of pronominal anaphora in children; 3) to verify the processing of pronominal anaphora in children that have attention deficit hyperactivity disorder and dyslexic children. All objectives proposed were achieved, leading to following conclusions: 1) children with disorders may have results as good as of the control group in reading comprehension tests, however, they need more time; 2) children with disorders carry out atypical eye movements both in fixation and in saccade; 3) the processing of pronominal anaphora in children happens the moment they see the pronoun and not in the following words; 4) children with disorders have difficulty to process the pronominal anaphora, especially dyslexic children.
O presente trabalho teve como objetivo geral analisar a compreensão em leitura de textos com presença de anáforas pronominais em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e em crianças disléxicas. A amostra estudada compôs-se de 75 crianças falantes de Língua Alemã, que frequentavam a terceira até a sexta série. Foram organizados três grupos: crianças com diagnóstico de TDAH ou com dislexia e crianças sem transtornos, que leram dois textos de 80 palavras cada um deles. Os movimentos oculares de todos os participantes foram gravados e, para certificação de uma leitura com atenção, foram realizadas duas atividades que testaram a compreesão em leitura. Esta pesquisa teve como objetivos específicos: 1) testar a demanda de tempo necessária para a compreensão de textos com presença de anáforas pronominais em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e em crianças disléxicas; 2) examinar o processo de resolução de anáforas pronominais em crianças; 3) verificar o processamento da anáfora pronominal em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e em crianças disléxicas. Todos os objetivos propostos foram alcançados, resultando nas seguintes conclusões: 1) as crianças com os transtornos podem obter resultados tão bons quanto as do grupo controle em testes de compreensão em leitura, mas necessitam de mais tempo para isso; 2) as crianças com transtornos realizam movimentos oculares atípicos tanto nas fixações quanto nas sacadas; 3) o processamento da anáfora pronominal em crianças se dá no momento em que elas visualizam o pronome e não nas palavras seguintes; 4) as crianças com transtornos têm dificuldade em processar a anáfora pronominal, em especial as crianças disléxicas.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4243
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