Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/4172
Type: masterThesis
Title: Por uma abordagem enunciativa da leitura no ensino fundamental: o livro didático
Author(s): Both, Joseline Tatiana
Advisor: Barbisan, Leci Borges
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2006
Keywords: LEITURA - ENSINO FUNDAMENTAL
LIVROS DIDÁTICOS
EDUCAÇÃO
Abstract: Este trabalho, que desenvolve a temática da leitura numa perspectiva enunciativa, tem como objetivo investigar propostas de atividades com textos, retiradas de livros didáticos de Ensino Fundamental, buscando entender suas concepções de linguagem. Além disso, propõe uma análise de textos sob a perspectiva da Teoria da Argumentação na Língua (TAL), de Oswald Ducrot, Jean-Claude Anscombre e Marion Carel. Trata-se de uma teoria enunciativa, de base estruturalista, que considera que a função primeira da linguagem é a de argumentar. Utilizamos, nessa pesquisa, princípios fundamentais da teoria, enfocando especialmente o conceito de polifonia vinculado à Teoria dos Blocos Semânticos, para compreender como é construída a argumentação no discurso por meio da linguagem. Justifica nossa opção, o fato de a teoria possibilitar a compreensão da construção do sentido na linguagem em uso e, assim, servir como fonte de reflexão para as práticas de leitura e o ensino.
This study, which develops the topic of reading on an enunciation perspective, seeks to investigate plans of activities with texts from Primary School student’s books, attempting to understand their language concept. In addition, it suggests an analysis of texts based on Language Argumentation Theory by Oswald Ducrot, Jean-Claude Anscombre and Marion Carel. It is an enunciation theory based on structuralism which considers that the first task of language is discussion. Essential principles of theory have been used in this study, focusing mainly on the polyphony concept linked to the Theory of semantic blocks, in order to understand how the argument is constructed in speech through language. Our option is justified by the fact that the theory makes the construction of meaning in the language in use possible to understand thus it can be used as a source of study for reading and teaching activities.
URI: http://hdl.handle.net/10923/4172
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000390009-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,37 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.