Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2912
Type: masterThesis
Title: Avaliação de cursos na universidade de Santa Cruz do Sul e a qualificação da graduação: contribuições e influências do “olhar externo” da avaliação
Author(s): Scheffer, Ceres Eli Vargas
Advisor: Morosini, Marília Costa
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2007
Keywords: EDUCAÇÃO
ENSINO SUPERIOR - AVALIAÇÃO
Abstract: Esta dissertação, na modalidade estudo de caso, analisou o “olhar externo” da avaliação - realizada pelo INEP/MEC - em termos de contribuições e influências nas políticas institucionais da Universidade de Santa Cruz do Sul (RS), para dimensão graduação, num contexto de transição entre um processo de verificação in loco para um processo de avaliação in loco a partir da implantação do SINAES (Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior). Apresenta a análise e a interpretação de dados quantitativos e qualitativos - dos relatórios de avaliação externa, de documentos oficiais, informações e entrevistas - resultantes das duas avaliações externas no curso de Nutrição com base num modelo de análise desenvolvido em decorrência do estado de conhecimento sobre o tema. Tece considerações sobre o papel da avaliação como um fenômeno internacional e mecanismo de políticas públicas dos governos, associado à melhoria de qualidade da educação superior nas sociedades contemporâneas. Apresenta um aporte legal e teórico que enfatiza paradigmas e concepções de avaliação institucional e identifica a avaliação como um agente capaz de desencadear transformações tanto no curso avaliado como na instituição. Conclui que o curso foi avaliado com base em diferentes concepções de avaliação e, que na percepção do “olhar institucional” dos gestores do curso e da instituição, as avaliações externas de curso, apesar de se revestirem de tensionamento, são positivas, pois vêm contribuindo na qualificação de ações nos cursos e influenciando nas políticas da UNISC, para a graduação.
The present thesis, in case study modality, has analyzed the ¨external look¨ of the evaluation - accomplished by INEP/MEC - in terms of contributions and influences in the institutional policies of the University of Santa Cruz do Sul (UNISC/RS), for undergraduate courses dimension, in a transition context from a process of in loco verification to a process of in loco evaluation starting from the implantation of SINAES (National System of Evaluation of the Higher Education). It presents the analysis and the interpretation of quantitative and qualitative data - of the external evaluation reports, of official documents, information and interviews - resultant from the two external evaluations in the course of Nutrition, based on an analysis model developed due to the State of Art. It makes considerations on the role of the evaluation as an international phenomenon and a mechanism of the governments' public policies, associated to the improvement of quality of the higher education in the contemporary societies. It presents a legal and theoretical contribution that it emphasizes paradigms and conceptions of institutional evaluation and it identifies the evaluation as an agent capable to unchain transformations either in the evaluated course and in the institution. It concludes that the course was evaluated based on different evaluation conceptions and, that in the perception of the institution and the course managers’ ¨institutional look¨ the external evaluations of course, in spite of being covered of tension, they are positive, because they have been contributing in the actions qualification in the courses and influencing in the policies of UNISC, for the undergraduate courses.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2912
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000399698-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo858,11 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.