Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2851
Type: masterThesis
Title: A contribuição de um projeto escolar para a educação intercultural: o "Intercâmbio Internacional Estudantil Delta do Jacuí/Brasil e Mostazal/Chile"
Author(s): Silveira, Éder da Silva
Advisor: Castro, Marta Luz Sisson de
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2008
Keywords: EDUCAÇÃO
INTERCÂMBIO CULTURAL
INTERCULTURALISMO
INTERCÂMBIO DE ESTUDANTES
Abstract: This work is a case study of qualitative stamp on a school project called “Intercâmbio Internacional Estudantil Delta do Jacuí / Brasil e Mostazal/Chile”. This is an investigation on the origin and deployment of this project of cultural exchange between the Brazil-Chile schools cenecistas the coal region of the state of Rio Grande do Sul and Mostazal of public schools in Chile. It was also that the study contributes to an exchange Intercultural Education, since the exchanges change during or after the experience of cultural exchange, adopting values and / or attitudes that encourage personal growth, accepting and living with cultural diversity as well as respecting and admiring the "other" in solidarity and friendly. The results of observations and data collection problems have nine points and suggestions for the improvement of the project in their practice.
Este trabalho é um estudo de caso de cunho qualitativo sobre um projeto escolar denominado “Intercâmbio Internacional Estudantil Delta do Jacuí / Brasil e Mostazal/Chile”. Trata-se de uma investigação sobre a origem e implantação desse projeto de intercâmbio cultural Brasil-Chile entre as escolas cenecistas da Região Carbonífera do estado do Rio Grande do Sul e as escolas públicas de Mostazal, no Chile. Verificou-se, também, que o intercâmbio estudado contribui para uma Educação Intercultural, uma vez que os intercambistas mudam durante ou depois da experiência do intercâmbio cultural, adotando valores e/ou atitudes que favoreçam o crescimento pessoal, aceitando e convivendo com a diversidade cultural, bem como respeitando e admirando o “outro” de forma solidária e amistosa. Os resultados das observações e da coleta de dados permitiram apontar nove problemas e sugestões para o aprimoramento do projeto em sua prática.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2851
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000409722-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo10,14 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.