Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26284
Type: Monografia
Title: Facets of Oscar Wilde fragmented into the three main characters of the picture of Dorian Gray
Author(s): Luz, Eduarda Pacheco da
Advisor: Ardais, Débora Amorim Garcia
Issue Date: 2021
Keywords: LITERATURA VITORIANA
OSCAR WILDE
O RETRATO DE DORIAN GRAY
ANÁLISE DE PERSONAGEM
ESTETICISMO
VICTORIAN LITERATURE
THE PICTURE OF DORIAN GRAY
CHARACTER ANALYSIS
AESTHETICISM
Abstract: A presente monografia tem por objetivo uma investigação que propõe que Oscar Wilde tenha fragmentado aspectos de si mesmo e de sua vida nos três personagens principais de O Retrato de Dorian Gray: Lord Henry Wotton, Basil Hallward, e Dorian Gray. A fim de alcançar sua finalidade, esse trabalho contemplou a versão original do romance em questão, publicada em 1890, os fatores socioculturais do período histórico em que Dorian Gray foi publicado, e um panorama original das crenças Estéticas e pessoais de cunho teórico de Wilde, construído a partir de seus ensaios, palestras profissionais e correspondência pessoal. Tal parte da pesquisa foi fortemente sustentada pelos trabalhos do biógrafo Richard Ellmann e também pelas contribuições de acadêmicos como Andrea Selleri, cujos ensaios sobre a carreira de Wilde enquanto crítico serviram de embasamento para ajudar essa monografia a encontrar seu recorte no que concerne o legado crítico de Wilde e suas principais fundamentações teóricas. A análise final foi conduzida através da construção de paralelos entre excertos do romance e a individualidade de seu autor, levando em consideração as ideias, a personalidade e a reputação de Wilde, apropriando-se de uma carta escrita por ele em 12 de fevereiro de 1894 como um ponto de partida e um argumento de apoio para o estudo.
The present monograph aims at presenting an investigation which proposes that Oscar Wilde has fragmented aspects of himself and his life in the three main characters of The Picture of Dorian Gray: Lord Henry Wotton, Basil Hallward, and Dorian Gray. To attain its finality, this paper contemplated the original version of the novel in question, published in 1890, the sociocultural factors of the historical period when Dorian Gray was published, and an original overview of Wilde’s Aesthetic and personal theoretical beliefs which was built from his essays, professional lectures, and private correspondence. Such part of the research was particularly supported by the works of biographer Richard Ellmann and also by the contributions of academics such as Andrea Selleri, whose essays on Wilde’s career as a critic served as basis to help this paper find its focus in what concerned Wilde’s critical legacy and its main theoretical foundations. The final analysis was conducted through the construction of parallels between excerpts of the novel and the individuality of its author, taking into account Wilde’s ideas, personality, and reputation, expropriating a letter written by him on February 12, 1894, as a starting point and a supporting argument for the study.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26284
Appears in Collections:TCC Letras: Língua Inglesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_2_EDUARDA_PACHECO_DA_LUZ_TCC.pdfTexto completo398,29 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.