Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26101
Type: masterThesis
Title: Filosofia política: histórias em quadrinhos e macartismo
Author(s): Chiaradia, Ricardo
Advisor: Guilherme, Alexandre Anselmo
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Filosofia
Issue Date: 2024
Keywords: FILOSOFIA POLÍTICA
HISTÓRIA EM QUADRINHOS
PSICOLOGIA SOCIAL
FILOSOFIA
Abstract: O presente trabalho aborda as formas de narrativas do período do final do século XIX até metade do século XX, envolvendo a dimensão política e artística das histórias em quadrinhos no ocidente. A investigação bibliográfica se passa especificamente na cultura dos Estados Unidos da América, lugar fértil de discussões políticas influenciadas pelo rádio, charges, comics e cinema. Inicialmente é realizado um recuo epistemológico tabelando as diferentes formas de narrativas: Radionovela, Pulp Magazine, Comicbook, Pocketbook e Televisão. Os discursos de políticos influentes da época emergem na pesquisa como forma de localização do espírito do tempo, somando as capas das revistas de histórias e o sistema semiótico dos quadrinhos. O núcleo da discussão é a assimilação da cultura pop gerada por personagens épicos da indústria cultural, sendo levado em consideração os períodos históricos do Macartismo. Como subproduto da pesquisa surge também a influência estética e poética se forma na estrutura da narrativa e a arquitetura mental simbólica de heróis gregos e modernos, envolvendo a couraça de caráter em sintoma rígido e três sistemas políticos: monarquia, aristocracia e democracia. A finalidade maior, o objetivo da dissertação é a reflexão sobre a importância da cultura dos quadrinhos em diálogo com a acontecimentos históricos na dimensão filosófica-política e psicológica-social.
The present work addresses the forms of narratives from the late 19th century to the mid-20th century, involving the political and artistic dimension of comic books in the West. The bibliographical investigation takes place specifically in the culture of the United States of America, a fertile place for political discussions influenced by radio, cartoons, comics and cinema. Initially, an epistemological retreat is carried out, tabulating the different forms of narratives: Radionovela, Pulp Magazine, Comicbook, Pocketbook and Television. The speeches of influential politicians of the time emerge in the research as a way of locating the spirit of the time, adding to the covers of story magazines and the semiotic system of comics. The core of the discussion is the assimilation of pop culture generated by epic characters from the cultural industry, taking into account the historical periods of McCarthyism. As a by-product of the research, the aesthetic and poetic influence of how the structure of the narrative and the symbolic mental architecture of each character is formed, involving the character armor as a rigid symptom and three political systems: monarchy, aristocracy and democracy. As a major purpose, the objective of the dissertation is to reflect on the importance of comics culture in dialogue with historical events in the philosophical-political and psychological-social dimensions.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26101
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000508136-Texto+completo-0.pdfTexto completo5,38 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.