Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/20847
Type: masterThesis
Title: O sacrificio enquanto arquétipo em "Ao Farol", a partir do mito de ifigênia
Author(s): Silva, Mariana Soletti da
Advisor: Kohlrausch, Regina
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Issue Date: 2022
Keywords: TEORIA LITERÁRIA
LITERATURA
Abstract: O presente trabalho visa compreender a presença do arquétipo da mulher imolada em Ao farol, de Virginia Woolf, a partir da atualização da representação do sacrifício levando em consideração o mito de Ifigênia, representado pela literatura nas obras de Eurípedes, Jean Racine e Johann Wolfgang von Goethe. O simbolismo do sacrifício fica a cargo de muitas similaridades: a presença de mães e filhas na narrativa mítica e no romance woolfiano, bem como o clima de instabilidade social causado pela Guerra de Troia e a transição da Era Vitoriana para a Primeira Guerra Mundial. Para realizar tais inferências, estreitam-se as relações entre literatura e psicanálise. Foram utilizados os autores Bayard (2004), Durand (1993, 1996, 1997), Eliade (2016), Freud (2011, 2018), Frye (1973), Jabouille et al. (1993), Jung (1978, 1991, 2000, 2001, 2014), Leader (1996), Mielitinsky (1987), Monfradini (2005), Reis (2013) e Ruthven (2010). Ao falarmos dos arquétipos e seus tipos maternais, Jung (2014) não encontra sacrifício no arquétipo da hipertrofia do aspecto maternal, pois, ao autor, as mulheres não tinham um “eu” a sacrificar.Esta dissertação, então, pretende requalificar este conceito de arquétipo; não criar um arquétipo novo, mas atualizá-lo no que tange a correntes que explicariam como, de fato, o “eu” das mulheres embebidas neste arquétipo está adormecido mediante fenômenos sociais, como a imposição da maternidade e a reivindicação por um trabalho doméstico remunerado, e o próprio mito de Ifigênia. Sra. Ramsay, em Ao farol, representa Ifigênia enquanto aquela que se sacrifica por um bem maior (os homens) em meio a um caos social. Lily Briscoe, no entanto, faz parte das mulheres que rechaçam o arquétipo da mulher imolada enquanto uma defesa contra a mãe, segundo os aspectos jungianos. Também, este texto traz à tona o mito enquanto uma ferramenta útil a desvendar as inúmeras tentativas de condicionamento feminino a uma vida de submissão perene. Para chegar aos resultados, foram utilizados os autores Badinter (1980, 2011), Beauvoir (2008), Federici (2019), Friedan (1984), Frye (1973), Golden (2016, 2010), Jabouille et al. (1993), Jung (2001, 2014), Hooks (2018), Kehl (2009), Macfarlane (1990), Meruane (2018), Rank (2013), Pinho (2015), Sitta (2021), Stevens (2005), Woolger e Woolger (2007) e Woolf (2013, 2014, 2019).
The present work aims to understand the presence of the archetype of the immolated woman in Ao farol, by Virginia Woolf, from the updating of the representation of sacrifice in the most remarkable representations of Iphigenia in theatre. The symbolism of sacrifice bears many similarities: the presence of mothers and daughters in the mythical narrative and in the Woolf novel, as well as the presence of social instability caused by the Trojan War and the transition from the Victorian Era to the First World War. Based on these assumptions, one hopes to strengthen the relationship between literature and psychoanalysis. The authors Bayard (2004), Durand (1993, 1996, 1997), Freud (2011, 2018), and Frye (1973) were used, as well as Jabouille et al. (1993), Jung (1978, 1991, 2000, 2001, 2014), Leader (1996), Mielitinsky (1987), Monfradini (2004), Reis (2013) and Ruthven (2010). When talking about the archetypes and their maternal types, Jung (2014) does not find sacrifice in the maternal aspect hypertrophy archetype, because, according to the author, women did not have an “self” to sacrifice.This dissertation intends to requalify this concept of archetype. The intention is not to create a new archetype but update it regarding feminist currents that would explain how, in fact, the "self" of women embedded in this archetype is asleep by social phenomena, such as the imposition of motherhood and the demand for paid domestic work, and the myth of Iphigenia itself, as the one who sacrifices herself for the greater good (men) amid social chaos. Lily Briscoe, however, is one of the women who reject the victimised woman archetype as a defense against the mother, as Jung (2014) would say. It is hoped that this text will help unearth the myth as a useful tool in unraveling the countless attempts at female conditioning to a life of perennial submission. To reach our results, the following authors were applied: Badinter (1980, 2011), Beauvoir (2008), Federici (2019), Friedan (1984), Frye (1973), Golden (2016, 2010), Jabouille et al. (1993), Jung (2001, 2014), Hooks (2018), Kehl (2009), Macfarlane (1990), Meruane (2018), Rank (2013), Pinho (2015), Sitta (2021), Stevens (2005), Woolger and Woolger (2007) and Woolf (2013, 2014, 2019).
URI: https://hdl.handle.net/10923/20847
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000502505-Texto+completo-0.pdfTexto completo963,19 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.