Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/17103
Type: masterThesis
Title: A divulgação de espetáculos teatrais na pós-modernidade: as estratégias de comunicação na produção cultural das artes cênicas
Author(s): Gotardo, Suelen
Advisor: Silva, Juremir Machado da
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Issue Date: 2021
Keywords: TEATRO BRASILEIRO - HISTÓRIA E CRÍTICA
TEATRO BRASILEIRO
PÓS-MODERNIDADE
COMUNICAÇÃO SOCIAL
Abstract: Espetáculos teatrais precisam da comunicação para desenvolver estratégias de divulgação e assim atingir o seu público consumidor, principalmente diante do contexto pós-moderno: pluralista e coletivo. Por outro lado, a sociedade do espetáculo, tecnológica e conectada, propõe que produtores culturais investiguem novas formas de pensar a gestão cultural. Movida por essas inquietações, a pesquisa utiliza as noções-chave do imaginário para compreender como os grupos teatrais trabalham a produção cultural para acessar o espectador contemporâneo. Este trabalho reflete sobre a participação da comunicação no processo de divulgação teatral, a partir da análise de quatro diferentes espetáculos produzidos na cidade de Porto Alegre, no ano de 2019, por meio da técnica da análise de conteúdo (Bardin, 2011): TOC - Uma Comédia Obsessiva Compulsiva; 2068; Em Chamas e Alice - Além da Toca do Coelho. Para sustentar este percurso, são utilizadas reflexões de Michel Maffesoli, Gilbert Durand, Juremir Machado da Silva, Gilles Lipovetsky, Guy Debord, Denis Guénoun, Linda Bulik, Linda Rubim, Rosa Villas-Boas e Nadja Magalhães Miranda. O trabalho propõe apresentar reflexões sobre a produção cultural, além de explorar o contexto contemporâneo do teatro na capital gaúcha. Um olhar sobre a transversalidade das áreas da comunicação e artes cênicas.
Theater spectacle need communication to develop dissemination objectives and thus reach their audience, especially in the post-modern context: pluralist and collective. On the other hand, the society of the spectacle, technological and connected, proposes that cultural producers investigate new ways of thinking about cultural management. Moved by this purpose, this research uses the key notions of the imaginary to understand how theater groups work with cultural production to access the contemporary spectator. This paper reflects the participation of communication in the theatrical dissemination process, based on the analysis of four different theater show in the city of Porto Alegre, in 2019, applying the technique of content analysis (Bardin, 2011): TOC - Uma Comédia Obsessiva Compulsiva; 2068; Em Chamas e Alice - Além da Toca do Coelho. In order to support our arguments, we use reflections of Michel Maffesoli, Gilbert Durand, Juremir Machado da Silva, Gilles Lipovetsky, Guy Debord, Denis Guénoun, Linda Bulik, Linda Rubim, Rosa Villas-Boas and Nadja Magalhães Miranda are used to support this path. The work offers reflections on cultural production, in addition to exploring the contemporary context of theater industry in the capital of Rio Grande do Sul. A look at the transversality of the areas of communication and performing arts.
URI: https://hdl.handle.net/10923/17103
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000499605-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo7,85 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.