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dc.contributor.advisorEscosteguy, Ana Carolina Damboriarena
dc.contributor.authorAraújo, Ed Wilson Ferreira
dc.date.accessioned2016-06-04T12:46:33Z-
dc.date.available2016-06-04T12:46:33Z-
dc.date.issued2016pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/8408-
dc.description.abstractThis thesis considers the participation of listeners in news programs of AM radio stations as a cultural practice. It aims to analyze the audience participation in these programs, in São Luís (Maranhão, Brazil). It uses as the main theoretical and methodological axis Cultural Latin American Studies, with emphasis on the "night map" of Martin-Barbero. The concepts of orality and rhetorical dialogue with cultural studies with a view to explain the action of the audience in the dynamics of news programs. It uses of qualitative methodology tools to approach reality: documents, semi-structured interviews and listening daily. Interview 15 participants of the Society Listeners Maranhenses of Radio (TO ADD) and two presenters of news programs. The results show the classification of the audience members and seasonal listeners. In both, the major content in the shares is the life of the city of São Luís. The militants prefer to express themselves through live talks, by telephone, on almost all items on the agenda or introduced by them, in various programs and stations along day. They seek to convince their interlocutors, feel happy to talk and hear her voice, and aim the recognition of the presenters and the audience and they aim merit to conduct debates. Analyses of the field fumes lead to the definition of the militant audience in the following profiles and the corresponding sense made to the radio: encyclopaedic / pulpit; analytical and propositional / parliament; theme / forum; tipster / plaza; set of claims / administration, court, public prosecutor; angry / speaker; Mule / office; political / platform. Seasonal rarely speak only when they are provoked or instigated the subject at hand, the opinions, analyzes and interpretations of thepresenters and listeners. Prevails among seasonal participation through text messages via (ou by means) cell phone. The audience participation occurs in control scenario of stations by business groups, political and economic, religious and governmental. Browsing the "night map", based on diachronic and synchronic movements by moments and mediations, highlights the participation in the formation of a cultural audience practice, tailoring the information fabric of the city.en_US
dc.description.abstractEsta tese compreende a participação dos ouvintes em programas jornalísticos das emissoras de rádio AM como uma prática cultural. Tem como objetivo analisar a participação da audiência nesses programas, no município de São Luís (Maranhão-Brasil). Emprega como principal eixo teórico-metodológico os Estudos Culturais latino-americanos, com ênfase no “mapa noturno” de Martín-Barbero. Os conceitos de oralidade e retórica dialogam com os Estudos Culturais na perspectiva de explicar a ação da audiência na dinâmica dos programas jornalísticos. Utiliza instrumentos da metodologia qualitativa para aproximação da realidade: documentos, entrevistas semi-estruturadas e diário de escuta. Entrevista 15 participantes da Sociedade dos Ouvintes Maranhenses de Rádio (SOMAR) e dois apresentadores de programas jornalísticos. Os resultados apontam a tipificação da audiência em ouvintes militantes e sazonais. Em ambos, o conteúdo majoritário nas participações é o cotidiano da cidade de São Luís. Os militantes preferem se expressar através da fala ao vivo, por telefone, sobre quase todos os assuntos em pauta ou introduzidos por eles, em vários programas e emissoras ao longo do dia. Eles buscam convencer os seus interlocutores, sentem prazer em falar e ouvir a própria voz, visam o reconhecimento dos apresentadores e da audiência e almejam o mérito de conduzir os debates. As análises das emanações do campo levam à tipificação da audiência militante nos seguintes perfis e o correspondente sentido construído para o rádio: enciclopédico/púlpito; analítico-propositivo/parlamento; temático/fórum; palpiteiro/praça; reivindicatório/administração, tribunal, Ministério Público; indignado/alto-falante; mula/gabinete; político/palanque. Os sazonais falam raramente, apenas quando são provocados ou instigados no tema em pauta, pelas opiniões, análises e intepretações dos apresentadores e dos ouvintes. Predomina entre os sazonais a participação através das mensagens de texto via telefone celular. A participação da audiência ocorre no cenário de controle das emissoras por grupos empresariais, políticos e econômicos, religioso e governamental. A navegação no “mapa noturno”, com base nos movimentos diacrônico e sincrônico pelos momentos e mediações, evidencia a participação na formação de uma prática cultural da audiência, costurando o tecido informativo da cidade.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.rightsopenAccessen_US
dc.subjectESTUDOS CULTURAISpt_BR
dc.subjectRÁDIO - AUDIÊNCIA - PESQUISASpt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.titleA palavra falada em pulsação: produção e recepção dos programas jornalísticos nas emissoras AM, em São Luís (MA)pt_BR
dc.typedoctoralThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.levelDoutoradopt_BR
dc.degree.date2016pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Aparece en las colecciones:Dissertação e Tese

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