Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/7169
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBarbisan, Leci Borges
dc.contributor.authorSilva, Larissa Pontes Hübner da
dc.date.accessioned2015-04-30T14:06:03Z-
dc.date.available2015-04-30T14:06:03Z-
dc.date.issued2015pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/7169-
dc.description.abstractThe ENEM has gained increasing prominence in the landscape of education in Brazil, not only for being the main assessment of high school, but also to create opportunities for students to entry in public and private universities. The main approach of the proof focuses on the process of reading comprehension, seeking to highlight reading and interpretation of texts. The proof questions are called problem-situations, that is, the student must mobilize all the resources they have and make decisions favorable to your objective. From this perspective, this research will make a reflection on the teaching of Portuguese language in high school, starting with an analysis of the questions of ENEM to test whether we can answered these questions simply by understanding their language, ie, if prior knowledge about the topic would not be needed. In order to find the meaning constructed by the linguistic aspect of the text, we used as the foundation Theory of Argumentation in Language by Oswald Ducrot and colleagues, especially with regard to the current stage, the Theory of Semantic Blocks, developed by Oswald Ducrot and Marion Carel. In this theory, the author postulates that is the discourse that carries meaning, ie, to describe the meaning we should rely on the language. For him the language is not informative, but argumentative.en_US
dc.description.abstractO ENEM tem ganhado cada vez mais destaque no panorama da educação no Brasil, não só por ser a principal avaliação do Ensino Médio, como por oportunizar a entrada de estudantes em universidades públicas e privadas. A principal abordagem da prova tem como foco o processo de compreensão leitora, buscando, portanto, destacar a leitura e a interpretação de textos. Suas questões são chamadas, dessa forma, de situações-problema, isto é, o estudante deve mobilizar todos os recursos que tem e tomar decisões favoráveis ao seu objetivo. Nessa perspectiva, esta pesquisa fará uma reflexão acerca do ensino de Língua Portuguesa no Ensino Médio, partindo da análise de questões do ENEM com o propósito de testar se certas perguntas podem ser respondidas simplesmente por sua compreensão linguística, ou seja, se não seriam necessários conhecimentos prévios sobre o tema abordado.A fim de encontrar o sentido construído pelo linguístico do texto, foi utilizada como alicerce a Teoria da Argumentação na Língua, de Oswald Ducrot e colaboradores, principalmente no que diz respeito à fase atual, a Teoria dos Blocos Semânticos, desenvolvida por Oswald Ducrot e Marion Carel. Nessa teoria, o autor postula que é o discurso que porta sentido, ou seja, para descrever o sentido devemos nos apoiar no linguístico. Para ele, a língua não é informativa, mas sim argumentativa.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.rightsopenAccessen_US
dc.subjectPORTUGUÊS - ENSINOpt_BR
dc.subjectLINGUÍSTICA DO TEXTOpt_BR
dc.subjectEXAME NACIONAL DO ENSINO MÉDIOpt_BR
dc.subjectCOMPREENSÃO DE TEXTOSpt_BR
dc.subjectINTERPRETAÇÃO DE TEXTOSpt_BR
dc.subjectARGUMENTAÇÃOpt_BR
dc.titleA semântica argumentativa como estratégia para compreensão de questões do ENEMpt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Letraspt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2015pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000466614-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo922,64 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.