Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2843
Type: doctoralThesis
Title: A trajetória de formação de docentes que utilizam a dimensão lúdica nos anos iniciais do ensino fundamental
Author(s): Zago, Cristiane Ungaretti
Advisor: Santos, Bettina Steren dos
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Educação
Issue Date: 2010
Keywords: EDUCAÇÃO
PROFESSORES - FORMAÇÃO PROFISSIONAL
LUDOPEDAGOGIA
ENSINO FUNDAMENTAL
Abstract: A pesquisa qualitativa trata da trajetória de formação de docentes que utilizam a dimensão lúdica nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Foi realizada com onze professoras que usam o recurso do lúdico na sala de aula. As informações foram coletadas através de narrativas orais ou escritas dessas profissionais. A partir da análise textual minuciosa narro: a formação inicial e continuada; compromisso docente e a dimensão lúdica como um recurso na sala de aula. As entrevistadas apontam a importância do uso desse recurso em aula para a aprendizagem, assim como o compromisso e o investimento do docente com sua formação. A reflexão sobre a pesquisa aponta a necessidade de espaços de formação para a utilização do lúdico, seja na formação inicial ou continuada. A formação buscada para qualificar a prática contribui para as docentes tornarem-se pessoas e profissionais melhores.
The qualitative research shows the history of teachers’ formation using the playful dimension in the early years of elementary school. The present study was applied with eleven teachers, which use playful resources in the classroom. All data were collected through the oral or written narratives of these professionals. From the detailed textual analyses we tell: the initial and ongoing formation, teachers’ commitment and the playful dimension as a classroom resource. The interviewees point out the importance of using this resource in class for apprenticeship, as well as the teacher’s commitment and investment in their careers. The reflection on this study demonstrates that is necessary to have places of playful formation, whether in the initial or ongoing formation. When the teachers get a qualified formation in their practices, this qualification helps them to became better people and better professionals.
URI: http://hdl.handle.net/10923/2843
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000423222-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo780,83 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.