Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/26345
Type: Monografia
Title: O papel da escola de educação infantil em tempos de pandemia: os desafios para a gestão educacional
Author(s): Caldas, Nicolle Caiaffo
Advisor: Morosini, Marília Costa
Issue Date: 2021
Keywords: EDUCAÇÃO INFANTIL
GESTÃO ESCOLAR
PANDEMIA
ESCOLA
EARLY CHILDHOOD EDUCATION
SCHOOL MANAGEMENT
PANDEMIC
SCHOOL
Abstract: O presente estudo aborda as principais questões referentes à gestão educacional no cenário de pandemia do Covid-19. O estudo tem como principal objetivo analisar os desafios e potencialidades da gestão educacional em meio pandêmico de uma Escola de Educação Infantil na Zona Sul da cidade de Porto Alegre. A pesquisa, de abordagem qualitativa e documental, foi realizada a partir da coleta de dados através de um questionário enviado para a gestão da escola em questão. O questionário foi desenvolvido consoante aos objetivos do estudo e, a partir dele, verificou-se as percepções da equipe gestora quanto à temática, assim como os marcos normativos durante a pandemia. São utilizados como pressupostos teóricos de análise especialmente as ideias de Heloísa Luck, Celso Vasconcellos, assim como documentos normativos como a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN), e outros documentos normativos oriundos da Organização Mundial da Saúde (OMS). Os resultados encontrados com base na análise dos dados coletados indicam a importância do diálogo das escolas com as famílias e a comunidade escolar. Além disso, os resultados indicam que se mostrou necessário reinventar-se nos âmbitos educacionais nesse momento histórico de distanciamento social em meio pandêmico, resultando em grandes e particulares estratégias e reajustes entre a comunidade escolar e as instituições. Assegurar a saúde física, mental e emocional dos profissionais da educação mostrou-se de extrema importância, tendo em vista a repercussão em seus aspectos pessoais, profissionais e coletivos. Desta forma, conclui-se que a gestão educacional é essencial para que o âmbito escolar seja participativo, construindo ambientes e práticas de educação que se atentem ao desenvolvimento físico, social, emocional e mental de todos da comunidade escolar
The present study addresses the main issues concerning educational management in the Covid-19 pandemic scenario. The study has as its main objective to analyze the challenges and potentialities of educational management in a pandemic environment of a School of Early Childhood Education in the South Zone of the city of Porto Alegre. The research, of qualitative and documental approach, was carried out from the collection of data through a questionnaire sent to the management of the school in question. The questionnaire was developed according to the objectives of the study and, from it, we verified the perceptions of the management team about the theme, as well as the regulatory milestones during the pandemic. The theoretical assumptions of analysis are used especially the ideas of Heloísa Luck, Celso Vasconcellos, as well as normative documents such as the Common National Curricular Base (BNCC), the Law of Directives and Bases of National Education (LDBEN), and other normative documents from the World Health Organization (WHO). The results found based on the analysis of the data collected indicate the importance of the dialogue of schools with families and the school community. Furthermore, the results indicate that it has been necessary to reinvent the educational spheres in this historical moment of social distancing in a pandemic environment, resulting in great and particular strategies and readjustments between the school community and the institutions. Ensuring the physical, mental, and emotional health of education professionals has proven to be extremely important, considering the repercussions in their personal, professional, and collective aspects. Thus, we conclude that educational management is essential for the school environment to be participatory, building environments and educational practices that pay attention to the physical, social, emotional, and mental development of everyone in the school community.
URI: https://hdl.handle.net/10923/26345
Appears in Collections:TCC Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_2_NICOLLE_CAIAFFO_CALDAS_TCC.pdfTexto completo1,35 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.