Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/25995
Type: Monografia
Title: Reflections on task-based teaching: english classes for brazilian high school students at public schools
Author(s): Ramos, Gabriela Abreu
Advisor: Wertheimer, Ana Maria Coelho Silva
Issue Date: 2021
Keywords: TASK-BASED LANGUAGE TEACHING
ENSINO DE INGLÊS NO BRASIL
ENSINO MÉDIO
BNCC
Abstract: Este trabalho tem como objetivo refletir sobre o Task-based Language Teaching (TBLT) e como este poderia ser utilizado nas aulas de língua inglesa para alunos do ensino médio nas escolas públicas brasileiras, com o propósito de lidar com as habilidades e competências estabelecidas na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Na primeira parte, há uma breve revisão sobre o ensino de inglês no Brasil, apresentando alguns eventos que influenciaram na educação brasileira e no ensino do inglês. Para entender a forma como o inglês é abordado na educação brasileira e seu status de língua obrigatória nas escolas públicas, alguns aspectos da BNCC são discutidos neste trabalho. Considerando as dificuldades em alcançar a motivação dos alunos nas aulas de inglês, o task-based learning é sugerido como uma possível estratégia para engajar os alunos, ajudando-os a entender o uso do inglês em situações da vida real, preparando-os para o mercado de trabalho e para qualquer oportunidade de usar a língua adicional. Com esse propósito, este documento apresenta quatro tarefas que foram elaboradas considerando os princípios da BNCC e o task-based teaching, incluindo os aspectos sociais e culturais da língua-alvo.
This paper aims to reflect on Task-based Language Teaching (TBLT) and how it could be used in English classes for High School students at Brazilian Public Schools, in order to cope with the abilities and competences established by the National Common Curricular Base (BNCC). In the first part, there is a brief review about the teaching of English in Brazil, presenting some events that influenced in Brazilian education and English teaching. To understand the way English is approached in Brazilian education and its status as a mandatory subject in public schools, some aspects of the BNCC are discussed in this paper. Considering the difficulties in achieving student’s motivation in English classes, the task-based learning is suggested as a possible strategy to engage students, helping them to understand the use of English in real-life situations, preparing them for the labor market and for any opportunity of using the additional language. To this end, this paper presents four tasks which were elaborated considering the principals of the BNCC and task-based teaching, including social and cultural aspects of the target language.
URI: https://hdl.handle.net/10923/25995
Appears in Collections:TCC Letras: Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_Gabriela_Ramos_2021.pdfTexto Completo750,53 kBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.