Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/25891
Type: masterThesis
Title: Rabiscando o ser criança: produções, inter-relações e emoções da exposição à escola
Author(s): Santos, Handiara Oliveira dos
Advisor: Ribeiro, Fernanda Bittencourt
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais
Issue Date: 2023
Keywords: CRIANÇAS - ASPECTOS SOCIAIS
CRIANÇAS NA ARTE
EMOÇÕES
CIÊNCIAS SOCIAIS
Abstract: O presente trabalho visa analisar emoções e inter-relações de crianças em ambientes com brincadeiras e propostas artísticas a partir de estudos socioantropológicos da infância e das emoções. Trata-se de uma pesquisa etnográfica com a aplicação do método empírico de observação indireta e participante, realizada em dois ambientes distintos: uma exposição interativa e imersiva de artes voltada para crianças inspirada nas obras da artista Tarsila do Amaral. E uma escola de educação infantil que desenvolve atividades interdisciplinares que fomentam criatividade e autonomia. A partir das observações realizadas na exposição e numa turma de educação infantil, investigo como as crianças desenvolvem suas relações e interações e expressam suas emoções durante as produções artísticas, criativas e do brincar nestes ambientes específicos. Nesta pesquisa as produções infantis são consideradas cruciais para a compreensão dos saberes e vivências das crianças. Elas servem também de suporte para cumprir o papel de dar maior visibilidade às diferentes formas de comunicação das crianças.
This research intends to analyze emotions and interrelationships of children in environments with play and artistic proposals based on socioanthropological studies of childhood and emotions. This is an ethnographic research with the application of the empirical method of indirect and participant observation, carried out in two distinct environments: an interactive and immersive art exhibition for children inspired in the works of the artist Tarsila do Amaral. And a children's school that develops interdisciplinary activities that foster creativity and autonomy. From observations made at the exhibition and in a children's education class, I investigate how children develop their relationships and interactions and express their emotions during artistic and creative productions and playing in these specific environments. In this research children's productions are considered crucial for the understanding of children's knowledge and experiences. They also serve as a support to fulfill the role of giving greater visibility to the different ways in which children communicate.
URI: https://hdl.handle.net/10923/25891
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000506996-Texto+completo-0.pdfTexto completo5,37 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.