Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/2118
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorScroferneker, Cleusa Maria Andradeen_US
dc.contributor.authorHabeyche, Candice Camposen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:46:18Z-
dc.date.available2013-08-07T18:46:18Z-
dc.date.issued2011pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/2118-
dc.description.abstractThis paper investigates the link provided weblogs Interação e Colaboração of Portal do Professor, action developed by the Ministério da Educação (MEC) and the Ministério da Ciência e Tecnologia (MCT). Aims to: highlight the "marks" that qualify weblog posts as educational/professional to discuss whether the weblog educational/professional is an information channel or a communication channel, and list the specifics in regards to scientific knowledge or sense common in these blogs. Regarding the method, we opted for the Paradigm of Complexity (Morin, 2005). The methodological procedures for the completion of the study are literature, multiple case study, study of the posts as documents and sending e-mail questionnaires, consisting of open questions to bloggers blogs responsible for the educational/professional selected: Boteco Escola, Discurso Citado and Miriam Salles. These blogs have different goals, but all three offer professional content such as research, registration and monitoring of educational topics. After analysis, it is concluded that these blogs are the information channels and spaces that act as knowledge generation.en_US
dc.description.abstractEsta dissertação investiga os weblogs disponibilizados no link Interação e Colaboração do Portal do Professor, ação desenvolvida pelo Ministério da Educação (MEC) e pelo Ministério da Ciência e Tecnologia (MCT). Tem como objetivos: evidenciar as “marcas” que qualificam os posts como weblogs educacionais/profissionais, discutir se o weblog educacional/profissional é um canal de informação ou um canal de comunicação e relacionar as especificidades, no que se refere ao conhecimento científico ou senso comum nesses blogs. Em relação ao método, optou-se pelo Paradigma da Complexidade (MORIN, 2005). Os procedimentos metodológicos para a realização da pesquisa envolveram levantamento bibliográfico, estudo de múltiplos casos, estudo dos posts como documentos e envio por e-mail de questionários, compostos por questões abertas, aos blogueiros responsáveis pelos blogs educacionais/profissionais selecionados: Boteco Escola, Discurso Citado e Miriam Salles. Esses blogs possuem objetivos distintos, porém os três oferecem conteúdo profissional como investigação, registro e observação de temas educacionais. Após a análise, conclui-se que estes blogs são canais de informação e que atuam como espaços de geração de conhecimento.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.subjectBLOGSpt_BR
dc.subjectINFORMAÇÃOpt_BR
dc.subjectEDUCADORESpt_BR
dc.subjectCONHECIMENTOpt_BR
dc.titleComunicação, informação e conhecimento: uma (re)leitura dos weblogs educacionais/profissionais do portal do professorpt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2011pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000431586-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo9,13 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.