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dc.contributor.advisorOliveira, Margareth da Silvaen_US
dc.contributor.authorFeldens, Alessandra Cecília Miguelen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T19:07:36Z-
dc.date.available2013-08-07T19:07:36Z-
dc.date.issued2009pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/4774-
dc.description.abstractCONTEXT: The Alcohol Dependence Syndrome can be diagnosed by means of narrowing the substance use repertoire, the primacy of the effect of such substance over any of its other attributes, tolerance increase, abstinence symptoms, relief or avoidance of abstinence symptoms due to the increase of usage, subjective perception of the compulsion to use it, and reset after abstinence. People with this syndrome present physiological, behavioral and cognitive modifications. Among the cognitive functions modified by the use of alcohol, there are the Executive Functions, responsible for verbal reasoning, solving problems, planning, sequencing, ability to hold the attention, resistance and interferences, feedback use, multitasking, cognitive flexibility and the ability to deal with something new. OBJECTIVE: Evaluating the Executive Functions in subjects with Alcohol Dependence Syndrome (ADS) by means of Wisconsin Card Sorting Test (WCST). METHOD: A quantitative, transversal study has been carried out, with a 90-patient sample by convenience, who were hospitalized to alcohol detoxication. The instruments used were: Social and demographic data Questionnaire, Brazilian Criterion of Economic Classification, SADD Questionnaire (Short Alcohol Dependence Data), Cognitive Screening – Wechsler Adult Intelligence Scale - WAIS – III, at Vocabulary, Cubes and Codes subtests, Rey Complex Figure Test, Beck’s Anxiety Inventory (BAI), Beck’s Depression Inventory (BDIII), Wisconsin Card Sorting Test - WCST. RESULTS: Results showed cognitive impairment related to Completed Categories, Total Number of Errors, Perseverative Errors, Trials to Complete the 1st Category, Non-Perseverative Errors, Failure to Keep the Context and Learning to Learn the WCST. Correlations have also been observed concerning BDI-II, as well as with Rey Complex Figure Test, either related to the copy task or the memory task. CONCLUSION: With this study, we can conclude that alcoholics present endangerment of the Executive Functions, mostly referred to response inhibition, making a greater number of errors and persevering more on them. It has also been observed difficulty in learning a particular task while doing it.en_US
dc.description.abstractCONTEXTO: A Síndrome de Dependência do Álcool pode ser diagnosticada por estreitamento do repertório, saliência do uso, aumento da tolerância, sintomas de abstinência, alívio ou evitação dos sintomas de abstinência pelo aumento do uso, percepção subjetiva da compulsão para o uso e reinstalação após abstinência As pessoas com esta síndrome apresentam alterações fisiológicas, comportamentais e cognitivas. Dentre as funções cognitivas alteradas pelo uso do álcool estão as Funções Executivas, responsáveis pelo raciocínio verbal, resolução de problemas, planejamento, sequenciação, capacidade para sustentar a atenção, resistência a interferências, utilização de feedback, multitarefa, flexibilidade cognitiva e a habilidade para lidar com o novo. OBJETIVO: Avaliar as Funções Executivas em indivíduos com Síndrome de Dependência do Álcool (SDA) por meio do Teste Wisconsin de Classificação de Cartas (WCST). MÉTODO: Foi realizado um estudo quantitativo, transversal, com uma amostra por conveniência de 90 pacientes internados para desintoxicação do álcool. Os instrumentos utilizados foram: Questionário de Dados Sócio-demográficos, Critério Brasil de Classificação Econômica, Questionário SADD (Short Alcohol Dependence Data), Screening Cognitivo – Escala de Inteligência Wechsler para Adultos - WAIS – III, nos subtestes Vocabulário, Cubos e Códigos, Teste de Figuras Complexas de Rey, Inventário Beck de Ansiedade (BAI), Inventário Beck de Depressão (BDI-II), Teste Wisconsin de Classificação de Cartas (Wisconsin Card Sorting Test - WCST).RESULTADOS: Os resultados mostraram comprometimento cognitivo no que se refere a Categorias Completadas, Número Total de Erros, Erros Perseverativos, Ensaios para Completar a 1ª Categoria, Erros Não-Perseverativos, Fracasso em Manter o Contexto e Aprendendo a Aprender do WCST. Foram observadas também, correlações com o BDI-II, com teste de Figuras Complexas de Rey, tanto na tarefa cópia quanto na tarefa memória. CONCLUSÃO: Pode-se concluir com este estudo que os alcoolistas apresentam comprometimento das Funções Executivas, principalmente no que se refere à inibição de respostas, fazendo um número maior de erros e perseverando mais nestes erros. Também observou-se uma dificuldade em aprender com a tarefa durante a execução da mesma.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectPSICOLOGIA CLÍNICApt_BR
dc.subjectALCOOLISMOpt_BR
dc.subjectCOGNIÇÃOpt_BR
dc.titleAvaliação das funções executivas no dependente do álcoolpt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Psicologiapt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.degree.levelMestradopt_BR
dc.degree.date2009pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
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