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dc.contributor.advisorScroferneker, Cleusa Maria Andradeen_US
dc.contributor.authorSilva, Lisiane Vasconcellos daen_US
dc.date.accessioned2013-08-07T18:47:06Z-
dc.date.available2013-08-07T18:47:06Z-
dc.date.issued2011pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10923/2225-
dc.description.abstractThis study addresses issues related to communication and social and environmental responsibility found in the discourses of corporate portals, as one of the means for legitimatizing the identity, image and reputation of the companies Gerdau and Vale. Therefore, in conducting this research, we established as goals to understand how the discourses on social and environmental responsibility are presented in the corporate portals of Gerdau and Vale; analyze how the phrases/words social and environmental responsibility are being appropriated in the discourses available on the portals of the Organizations under study; and the possible relationship between these discourses and the legitimization of the identity, image and reputation of these Organizations. As far as the method and performing the analysis, we chose the Complexity Paradigm and its dialogic, recursive and holographic principles, of Edgar Morin, and the Discourse Analysis, of Charaudeau (2007; 2008). With regard to the main moments/phases of the research, we first conducted a theoretical-conceptual review and, by studying the concepts on social and environmental responsibility, we identified phrases/words that predominate in the definitions developed by the main authors studied. In the second moment/phase, we devoted ourselves to “(re)learn” about the Gerdau and Vale Organizations, through their portals. In the third moment/phase, we used the deconstruction and (re)construction proposal of the portals being studied, involving, mainly, the concepts of Nielsen and Thair (2002), referring to Usability Categories and Guidelines. The fourth moment/phase sought to understand the discourses on social and environmental responsibility, as well as the possible occurrence (or not) of evidence of any relationship between the intent of these discourses and the legitimization of the identity, image and reputation of these Organizations. We believe that, based on the different deconstructions and (re)constructions performed in this research and the studies related to the theoretical concepts that were revisited, that Gerdau and Vale are seeking to legitimize their identity, image and reputation through the discourses on social and environmental responsibility, found on their corporate portals.en_US
dc.description.abstractEste estudo aborda as questões relacionadas à comunicação e à responsabilidade socioambiental presentes nos discursos de portais corporativos, como uma das possibilidades de legitimação da identidade, imagem e reputação das organizações Gerdau e Vale. Assim, para a realização desta pesquisa, estabelecemos como objetivos compreender como os discursos sobre responsabilidade socioambiental são apresentados nos portais corporativos da Gerdau e da Vale; analisar como as expressões/palavras responsabilidade socioambiental estão sendo apropriadas nos discursos disponibilizados nos portais pelas Organizações pesquisadas; e discutir as possíveis relações entre esses discursos com a legitimação da identidade, da imagem e da reputação dessas Organizações. Quanto ao método e a condução da análise, optamos pelo Paradigma da Complexidade e seus princípios dialógico, recursivo e hologramático, de Edgar Morin, e a Análise do Discurso, de Charaudeau (2007; 2008). No que se refere aos principais momentos/movimentos da pesquisa, primeiramente, realizamos a revisão teórico-conceitual e, ao estudarmos os conceitos sobre responsabilidade socioambiental, identificamos expressões/ palavras que predominam nas definições elaboradas pelos principais autores estudados. Num segundo momento/movimento, nos dedicamos a “(re)conhecer” as Organizações Gerdau e Vale, por intermédio dos seus portais. No terceiro momento/movimento, utilizamos a proposta de desconstrução e (re)construção dos portais estudados, envolvendo, principalmente, os conceitos de Nielsen e Thair (2002), referentes as Categorias e Diretrizes de Usabilidade.O quarto momento/movimento buscou compreender os discursos sobre responsabilidade socioambiental, assim como a possível ocorrência (ou não) de indícios de alguma relação entre a intenção destes discursos com a legitimação da identidade, imagem e reputação destas Organizações. Acreditamos que, com base nas várias desconstruções e (re)construções realizadas nesta pesquisa, e nos estudos relacionados aos conceitos teóricos revisitados, que a Gerdau e Vale, buscam a legitimação da sua identidade, imagem e reputação por meio dos discursos sobre responsabilidade socioambiental, presentes em seus portais corporativos.pt_BR
dc.language.isoPortuguêspt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.subjectCOMUNICAÇÃO ORGANIZACIONALpt_BR
dc.subjectRESPONSABILIDADE SOCIAL - EMPRESAS - MEIO AMBIENTEpt_BR
dc.subjectANÁLISE DO DISCURSOpt_BR
dc.subjectCOMPLEXIDADEpt_BR
dc.subjectPORTAIS DA WEBpt_BR
dc.subjectIMAGEMpt_BR
dc.titleA comunicação e a responsabilidade socioambiental da Gerdau e da Vale nos portais corporativos: possibilidades de legitimação da identidade, imagem e reputaçãopt_BR
dc.typedoctoralThesispt_BR
dc.degree.grantorPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sulpt_BR
dc.degree.departmentFaculdade de Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.degree.levelDoutoradopt_BR
dc.degree.date2011pt_BR
dc.publisher.placePorto Alegrept_BR
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