Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10923/12021
Type: doctoralThesis
Title: A teoria fundante da sabedoria
Author(s): Splettstösser, Aline Isaia
Advisor: Borges, Rodrigo
Etcheverry, Kátia Martins
Publisher: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Graduate Program: Programa de Pós-Graduação em Filosofia
Issue Date: 2018
Keywords: SABEDORIA
HERÁCLITO, DE ÉFESIO - CRÍTICA E INTERPRETAÇÃO
FILOSOFIA ANTIGA
Abstract: Nossa pesquisa introduz uma reflexão crítica sobre os estudos epistemológicos acerca da natureza da sabedoria, apontando lacunas nas teorias contemporâneas vigentes. Observamos, na totalidade dos trabalhos analisados, a mesma raiz bibliográfica, fazendo com que a referência a uma sabedoria aristotélica dicotômica dificulte a incorporação de um conceito com propriedades tanto teóricas quanto práticas desse saber. Outra questão relevante é a sinalização da sabedoria como uma virtude meta-cognitiva, o que denotaria incorporar, junto a novas teorias, uma forma de estabelecer um projeto analítico associado a pressupostos éticos. Encontramos, na filosofia de Heráclito, uma sabedoria de imbricamento epistêmico-ético, e evidenciada, inclusive, como bem instrumental. A partir dessas peculiaridades, selecionamos e interpretamos 37 fragmentos da obra heraclítica que permitiram estabelecer novos critérios como orientadores de uma sabedoria integral e dinâmica. A partir dessa perspectiva, propomos a elaboração da Teoria Fundante da Sabedoria (TFS), instituindo quatro condições necessárias, ou princípios basilares, para a obtenção e reatualização da sabedoria humana, considerando que S é sábio somente se: (i) S é consciente da natureza humana, e motivado a superar constantemente a ignorância; (ii) S é comprometido com um conhecimento inovador (em um tempo t, e em relação aos recursos disponíveis de acesso a esse conhecimento); (iii) S domina sua atividade cognitiva através do processo de entendimento crítico; (iv) S estrutura suas virtudes intelectuais através da sensibilidade intelectual (SI), e ajusta suas virtudes morais, através da orientação moral harmônica (OMH), realizando-se em seu caráter distintivo.
Our research introduces a critical reflection on the epistemological studies about the nature of wisdom, pointing out gaps in current contemporary theories. We observe the same bibliographical root in all the analyzed works, making the reference to a dichotomous Aristotelian wisdom hinder the incorporation of a concept with both theoretical and practical properties of this knowledge. Another relevant question is the signalization of wisdom as a meta-cognitive virtue, which would denote incorporating, together with new theories, a way of establishing an analytical project associated with ethical presuppositions. We find, in Heraclitus's philosophy, a wisdom of epistemic- ethical imbrication, evidenced even as an instrumental good. From these peculiarities, we selected and interpreted 37 fragments of Heraclitus' work that allowed us to establish new criteria as guides of an integral and dynamic wisdom. From this perspective, we proposed the Founding Theory of Wisdom (FTW), establishing four necessary conditions, or basic principles, to obtain and re-actualize human wisdom, considering that S is wise only if: (i) S is aware of human nature, and motivated to constantly overcome ignorance; (ii) S is committed to an innovative knowledge (at a time t, and in relation to the available resources to access this knowledge); (iii) S masters their cognitive activity through the process of critical understanding; (iv) S structures their intellectual virtues through intellectual sensitivity (IS), and adjusts their moral virtues through harmonious moral guidance (HMG), taking place in its distinctive character.
URI: http://hdl.handle.net/10923/12021
Appears in Collections:Dissertação e Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000489270-Texto+Completo-0.pdfTexto Completo1,78 MBAdobe PDFOpen
View


All Items in PUCRS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, and are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Read more.